2013. július 8., hétfő

Az otthon itt van...


Már az ajtón való bejutás is komoly lelki tehernek tűnt. Pedig már százszor,ezereszer léptem be ezen a zöldre mázolt ajtón, ismertem a hangokat,az illatokat,az embereket… Tudtam, mi hol van,mik a szokások, hogy kell viselkedni, köszönni… Azért most mégis nagyon féltem. Mert ez a belépés most azt jelentette, hogy kívülállóból belső emberré kell válnom, és ha valamiben,hát abban biztos voltam, hogy nem lesz könnyű feladat. És nem is fogják megkönnyíteni. De,ha sikerül,ha meg tudom csinálni,ha kiderül,hogy képes vagyok rá, akkor …
… akkor, ahogy Apa mondta, lesz egy hely,ahova mindig tartozom majd. Akkor is,ha már abbahagytam. Akkor is,ha majd csak nézem az egészet. Akkor lesz egy olyan állandó kapcsolódási pontom a világban. Bárhova menjek is. A bárhovát pedig szószerint értette. A világon mindenhol érteni fogják,hogy mit mondok, mit csinálok, mindenütt ismerős leszek, nem baj,ha sosem láttak korábban.
Hajnalban jöttem rá,hogy mennyire igaza volt.
Negyed hatkor csak abban voltam egészen biztos,hogy pocsék zene szól a rádióból. Na meg abban,hogy képtelen vagyok felkelni. Felkelni,és elkövetni minden mást utána. Nem,nem kizárt. Nem muszáj. Nem áll ott senki,hogy számonkérje rajtam,ha nem megyek. Nincs kényszerítés,visszaalhatok. Lemászok a galériáról,kikapcsolhatom a rádiót,és visszafekhetek. De,ha már lementem…Akkor akár fel is öltözhetek. El is indulhatok. Felszállhatok a négyeshatosra, figyelhetem az embereket, és Sadeval a fülemben igazán utazhatok néhány megállót. Szám szerint kettőt a Nyugatitól.
És,ha már ott vagyok… besétálhatok a Hajósig.
Nem tudom,ki ül a pénztárban, fogalmam sincs,hogy ki a kabinos néni. De az illatot ismerem. Ezt a párás,klóros levegőt bárhol,bármikor be tudom azonosítani. Tudom, hogy kell úgy pakolni az icipici szekrényekben,hogy minden beférjen, hogy a papucsomat már kint le kell venni. Nem azért,mert ki van írva. Csak,mert így illik. Mert piszkos talpú lábbelivel nem járkáljuk össze az öltöző kövét.
Átöltözni, sapkát venni, szembesülni azzal a kialvatlan szemű ufóval,aki korábban én voltam. Tudni, hogy az első csobbanás pokoli lesz,és nagyon hideg. Tudni, hogy az első ötszáz méter után a halálomat fogom kívánni. Aztán mégis ugrani. Beindulnak a régi reflexek. Egy-két-há levegő jobbra. Egy-két-há levegő balra. Alhasból indul az egész spicc,végig a combon, a vádlimon,egészen a lábfejemig. Forduló,siklás,egykéthá… Hallom a sípszót a másik medence felől. Az első adag négyszer négyszáz… Milyen ismerős. Mintha nekem is mondták volna, minha nem is én lettem volna,de mégis ismerem. Négyszáz után,mekkora megváltás a tízszer ötven. És nekik milyen sok van még odáig. Én ezeröt után kiszállok. Háromszor ötszáz kellett,hogy elmúljon az ólmosság a tagjaimból,és jól essen az úszás. Reflex szerűen húzom le a sapkát, pihegve állok be a zuhany alá. Csak a csacsogás hiányzik. A többiek. Biztos,ami biztos áthajolok a szomszéd zuhanyzóba,de nincs ott senki. A lányok sincsenek. Kár.
A klór szaga egész napra beleeszi magát a hajamba, a bőröm még hosszas kenegetés után is száraznak tűnik. Rég volt ilyen,de nem zavar. Ismerős. Ismerős a zsibbadás is a vádlimban,és az a jóleső kitisztultság is a fejemben. Vízben lenni tényleg olyan,mintha átmosnák az embert. Ezt az egyet még a leggyilkosabb edzésekben is szerettem. A test akkora fegyelmet-figyelmet kívánt, hogy nem gondolhattam másra. Nagy guruk is megirigyelhetnék ezt a boldog gondolatnélküliséget.
Hazamegyek a Szigetről,mégis olyan,mintha otthonról indulnék el. Ha még várnék egy kicsit, biztos felbukkantak volna ismerősök,vagy olyanok,akik ismerik azokat,akiket én ismerek. Akikkel közösek a sztorik, az élmények,akik értik,mit beszélek.
Apának igaza volt. Aki egyszer lement az uszodába, az utána bárhol járjon is, mindig otthon lesz a medence mellett. Nem tudom,ő emlékszik-e még,de egyszer azt mondta, ha külföldön kéne élnie, első alkalommal biztosan lemenne az ottani usziba,mert biztosan találkozna ismerősökkel. Sőt… talán egriekkel is J.
Hat év alatt nekem is sikerült elérni, hogy mindenhol legyen a világon egy kicsi otthon. Ötven méter legalább. Az összes pokolba kívánt edzéssel, vesztett meccsel, és öltözői balhéval együtt is, sosem fogom bánni,hogy majdnem tíz évvel ezelőtt lementem az első edzésre a nyitott uszodába. Második családot választani magamnak.
Nem lehet erről többet írni úgy,hogy az a giccs határán kívül maradjon,talán már így is túlmentünk rajta. És,aki ezt nem próbálta,az talán nem is érti ezt a másfél oldalt. Tőlük most elnézést kérek. Ez a pár sor most Nekünk szólt. Nekünk,akik tudjuk mi az az ötös, a kiszorító, a kihagyó, a svédcsavar, a Hajós,a Komi, a Csaszi és a többi… Ez egy kicsi köszönöm tőlem, egyszerűen mindenért.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése