2012. június 4., hétfő

Egy csipetnyi Grecsóság


                               Mit a véleményed a kultúra médiajelenlétéről? Van ilyen egyáltalán? 

     Van persze, csak sokkal érdekesebbé lehetne tenni.  Nem azzal van a gond, hogy kap-e helyet a médiában, mert szerintem kap, hanem azzal, hogy miként tálalják. Vagy túl komolyan veszik, és akkor azért nem foglalkoznak vele a nézők, vagy nagyon leegyszerűsítik, akkor meg kikérik maguknak, hogy hülyének nézzék őket, amiben megjegyzem, igazuk van. Meg kellene találni egyfajta arany középutat, ebben még fejlődhetnénk. Ha érdekesebb lesz a tálalás, nagyobb lesz az érdeklődés is.

         Személyes benyomásom szerint, a férfiírók nagyobb mozgástérrel rendelkeznek, mint a női szerzők, nagyobb szabadsággal mozoghatnak a műfajok között, anélkül, hogy a kritika ítéletétől kéne tartaniuk. Te mint szabadon mozgó férfi író,hogy látod ezt?

Szerintem ez sokkal inkább társadalmi, semmint irodalmi jelenség. Ha körül nézel, láthatod, hogy a férfiak inkább megkapnak magasabb pozíciókat, jobb fizetést és így tovább… A nők hátrányban vannak nagyon sok mindenben. Kissé nyers példa, de még egy olyan abszolút női terepen is, mint mondjuk egy nőgyógyász rendelője. Elmegy egyedül, és szinte semmibe veszik. Elmegy a férjével és máris más a megítélése. Nagyobb a becsülete. Ezzel együtt szerintem számukra, mármint az írónők számára is kiterjeszthető a mozgástér, nem kell feltétlen hagyniuk, hogy beskatulyázzák őket, de az biztos, hogy sokkal többet kell ezért küzdeniük.
    

    Egy másik ellentát-pár: magas-irodalom kontra bestseller irodalom. Miért a feszültség? 

      Rossznak tartom a közelítést. A probléma egyébként létezik, kár lenne tagadni, de szerintem ott mennek   félre a dolgok, hogy sokszor már műfaj alapján eldöntik, hogy egy – egy szerző műve egyszerűen nem lehet eléggé színvonalas. Pedig mindenről lehet jól írni. Nem a műfaj alapján kéne tehát dönteni a minőségről, hanem a minőségnek kéne meghatároznia a műfajokat, mindegyiket kivétel nélkül. Ez egyfajta velünk élő sznobizmus, nehéz elszakadni tőle, pedig nagyon le lehetne egyszerűsíteni a dolgokat: van jó könyv, és van rossz könyv. Ennyi.

    Visszacsatolva egy korábbi kérdéshez, mit gondolsz, Neked miért szabad az átjárás? Kirándulsz műfajokon, orgánumokon keresztül, és sem a közönséged sem a kritikusok nem fordulnak el tőled.

     Azt hiszem azért, mert ugyan szoktam műfajt váltani, de hangnemet soha. Illetve abban az értelemben persze váltok, hogy másképp beszél az ember aktuálpolitikáról, és másképp mondjuk a gyerekkoráról, megint másképp a szerelmeiről, de annyiban mégis mindig ugyanaz, hogy ez az egész az én hangomon szólal meg, az én mindenkori véleményemet tükrözi. Nem szoktam igazodni ahhoz, hogy most egyik lap keres meg akkor ezt mondom, most a másik akkor azt. Nem kérdeztem rá például, hogy miért épp az én véleményemre kíváncsiak azzal kapcsolatban, hogy milyen is a jó nő. Megkérdeztek és elmondtam a véleményemet. De, ha a konditeremben kérdeznek meg, ott is ezt fogom mondani. Ha a Nők Lapja újságírója kérdez, neki is ez lesz a válaszom. Egyszerűen azért, mert én így gondolom. Elmondom, ha kell százszor is, ugyanazt és remélem, hogy elfogadják tőlem. Egyelőre úgy tűnik igen.

Fontosnak tartod, hogy egy szerző tudatosan alakítsa ki a maga arculatát, karakterének jellegzetességeit? Vagy a művei által előbb-utóbb úgyis beazonosíthatóvá válik?

Azt tartom fontosnak, hogy egy szerző hiteles legyen. Amiről az előbb is beszéltem. Ne váltogassa az egyéniségeit, és arra a közönség előbb-utóbb reagál. Ha úgy tetszik, beazonosítja arról, hogy ez egy hiteles ember. Fontos dolog ez, és meghatározó folyamatokat tud elindítani.

      Megválogatod egyébként, hogy milyen médiumokban szerepelsz? Van olyan orgánum, ahol – bármilyen okból – nem vállalna szereplést?

Magyar Hírlap, Echo Tv ez az a két fórum, ahol jelen állás szerint biztos, hogy nem állnék ki semmilyen apropóból. De idetartozik egyébként, mindenféle szélsőséges orgánum. Elveim ellen való dolgokat képviselnek, ezért semmilyen formában nem adom a nevem a produkcióikhoz. Igaz, nem is kérik, hogy tegyem. Az elveimmel együtt nemkívánatos személy vagyok számukra. Nem is baj, ennek örülök


    Mostanában egyre fontosabb kérdés a művészek, közéleti személyiségek körében a társadalmi szerepvállalás. Te például fontosnak tartod, hogy egy szerző az irodalmon túli dolgokkal kapcsolatban is vállalja a véleményét, vagy elég, ha „csak” író marad?

Nem hiszem, hogy egy író esetében el kéne feledkezni arról, hogy ő egyúttal magánember is, akinek véleménye, elképzelései vannak. Az már más kérdés, hogy nem biztos, hogy ki akar, ki tud állni velük a nyilvánosság elé, erőltetni nem szabad semmit. De, ha jól tud „szerepelni”, akkor miért ne. Ráadásul olyan időket élünk, amikor nekünk írástudóknak óriási felelősség nyomja a vállunkat, hogy kiálljunk azokért, akik esetleg nem tudják hallatni a hangjukat. Én is ezt teszem, ha úgy látom, hogy a fórum, ahol szerepelhetek alkalmas erre. Biztos vannak olyan békés idők is, amikor egy írónak egyebet sem kell tennie, csak írogatnia, de alapvetően a külső benyomásokból táplálkozunk mi is, gyakorlatilag minden, amit teszünk egyfajta reakció, véleménynyilvánítás a részünkről, mindegy hogy egy könyv lapjain, vagy egy televíziós műsorban. 


















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése